Geschiedenis & missie

De Stichting heeft als doel het uitvoeren van wetenschappelijk en medisch onderzoek, het bevorderen, het aanmoedigen en financieren ervan, meer in het bijzonder in de schoot van het Universitair Verplegingscentrum Brugmann of in het kader van het netwerk waar het deel van uitmaakt.

De Stichting voert met name de volgende activiteiten :
  • Het initiëren en het begeleiden van klinische en wetenschappelijke onderzoeksprojecten in alle domeinen vertegenwoordigd in de schoot van het UVC Brugmann.
  • Het bevorderen van de medisch-wetenschappelijke en technologische partnerschappen met andere centra of hospitaal- en universitaire instellingen, zowel in België als in het buitenland.
  • Het inzamelen van middelen die het UVC Brugmann, sterk in het ziekenhuismilieu, bevorderlijk voor het klinisch onderzoek, toelaat om in zijn schoot een wetenschappelijke programmering aan te moedigen en te ontwikkelen ter verzekering van een continuüm tussen het laboratorium en de patiënt.
  • Het aanmoedigen van de ontwikkeling van klinisch onderzoek.

>U kunt ons activiteitenverslag 2015 bekijkenPDF.

Laboratoriumonderzoek

Stichting & statuten

Logo van het UVC BrugmannHet UVC Brugmann is één van de grootste Brusselse ziekenhuizen. Wetenschappelijk onderzoek is van cruciaal belang om nieuwe kennis te verwerven en doeltreffende oplossingen aan te bieden, aangepast aan de noden van elke patiënt.

Om die reden werd in 2011 (op 24 augustus) de Brugmann Stichting opgericht, een stichting van openbaar nut, waarvan de officiële acte op 26 mei 2012 in het Belgisch Staatsblad verscheen en waarvan een statutenwijziging werd doorgevoerd op 27 juni 2012 (zie de geadapteerde versie van de statutenPDF). Artikels 4 en 5 van de statuten bepalen het doel en de activiteiten van de Stichting.

Het ondernemingsnummer van de Brugmann Stichting is 0839.235.387.