Gewichtsverlies en ziekte van Alzheimer

Gewichtsverlies is een veel voorkomend verschijnsel tijdens de ziekte van Alzheimer en kan zelfs optreden nog voor de eerste ziektesymptomen zichtbaar worden. Gewichtsverlies en het daaropvolgende stadium van ondervoeding veroorzaken complicaties zoals bv. valincidenten die de gezondheidstoestand snel doen verslechteren en uiteindelijk zelfs tot de dood kunnen leiden. De oorzaken van dit gewichtsverlies zijn weinig bekend en verschillende factoren spelen een rol.

Het gebruik van Mirtazapine, een anti-depressivum dat de eetlust opwekt, is een middel in de strijd tegen de ziekte van Alzheimer. In het kader van een studie hebben we kunnen aantonen dat het gebruik van dit geneesmiddel een gewichtstoename teweegbracht bij 80% van de patiŽnten en dat deze gewichtstoestand nog standhield na een behandeling van zes maanden.

Wij stellen nu voor brede prospectie uit te voeren om de optimale dosis van dit geneesmiddel te kunnen bepalen, de veiligheid ervan, alsook de potentiŽle winst in termen van objectieve, nutritionele parameters.

BRUGMANN STICHTING GERIATRIE
Arthur Van Gehuchtenplein 4
1020 Brussel

Indien u de Geriatriekliniek wil ondersteunen, stort dan een bijdrage op rekeningnummer BE09 3631 3069 9557, SWIFT: BBRUBEBB van de Brugmann Stichting, met de mededeling ĎGeriatrieí.
De Brugmann Stichting heeft als doel het wetenschappelijk, medisch onderzoek te bevorderen binnen het UVC Brugmann.

Giften vanaf 40 euro jaarlijks zijn fiscaal aftrekbaar.

Projectcoördinatie

>Prof. Murielle Surquin